Please use this identifier to cite or link to this item: http://148.72.244.84/xmlui/handle/xmlui/2844
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorماجد علي خليل-
dc.contributor.authorفراس عبدالمنعم عبدالرزاق-
dc.date.accessioned2023-10-10T06:21:55Z-
dc.date.available2023-10-10T06:21:55Z-
dc.date.issued2023-09-
dc.identifier.issn2074 - 6032-
dc.identifier.issne- 2710 - 5016-
dc.identifier.issnhttps://pessj.uodiyala.edu.iq/index.php/1-
dc.identifier.urihttp://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/2844-
dc.description.abstractملخص البحث يهدف البحث الحالي على بناء مقياس إدراك الذات الاجتماعية لطلبة المرحلة الأولى في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة وقام الباحث ببناء مقياس إدراك الذات الاجتماعية معتمدا على النظريات التي فسرت إدراك الذات الاجتماعية اذ بلغت عينة بناء المقياس (130) طالب اذ تم تطبيق المقياس على الطلبة واستخراج الأسس العلمية من صدق التحليل الاحصائي للفقرات كصدق المحتوى وصدق البناء باعتماد طريقة القوة التمييزية للفقرات والاتساق الداخلي وصدق التحليل العاملي كذلك التحقق من الثبات بطريقة معامل الفاكرونباخ، توصل الباحث بعد اجراء التحليل العاملي الى اشتقاق (7) عوامل بعدد فقرات (34) موزعة على العوامل السبعة، وأوصى الباحث باستخدام المقياس الذي بناه الباحث لقياس إدراك الذات الاجتماعية لدى طلبة المراحل المختلفة. Abstract: The current research aims to build a scale of social self-perception for first-stage students in the College of Physical Education and Sports Sciences. The researcher built a scale of social self-realization based on the theories that explained social self-perception. The sample of the scale was (130) students. The scale was applied to the students and the scientific bases were extracted from the validity of the statistical analysis of the items such as the validity of the content and the validity of the structure by adopting the method of discriminatory strength of the items, internal consistency and the validity of the factor analysis. As well as verifying the stability by the method of Cronbach's alpha coefficient. After conducting the factor analysis, the researcher reached the derivation of (7) factors with a number of (34) items distributed among the seven factors, and the researcher recommended using the scale that the researcher built to measure social self-perception among students of different stages.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ديالى/ كلية التربية البدنية وعلوم الرياضةen_US
dc.subjectمقياسen_US
dc.subjectإدراك الذات الاجتماعيةen_US
dc.titleبناء مقياس تنمية إدراك الذات الاجتماعية لطلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة / جامعة ديالىen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة علوم الرياضة / journal of sport science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(5).pdf521.31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.