Please use this identifier to cite or link to this item:
http://148.72.244.84/xmlui/handle/xmlui/2930
Title: | أثر الأسلوبين التدريبي والمبرمج في التحصيل المعرفي وتعلُّم الارسال في التنس للطلاب |
Authors: | حيدر جمعة حسين عبدالرحمن ناصر راشد ماجد خليل خميس |
Keywords: | الأسلوب التدريبي الأسلوب المبرمج التحصيل المعرفي مهارة الارسال |
Issue Date: | Sep-2023 |
Publisher: | جامعة ديالى/ كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة |
Abstract: | الملخص: هدف البحث إلى: 1. تعرف أثر الاسلوبين التدريبي والمبرمج لتعلم مهارة الارسال بلعبة التنس لدى افراد عينة البحث. 2. معرفة مدى التحصيل المعرفي للطلاب بعد تطبيق الأسلوبين. استخدم الباحث المنهج التجريبي التعليمي بتقسم العينة على ثلاث مجموعات ذات الاختيارين القبلي والبعدي، واختار البحث مجتمع البحث طلاب المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة ديالى للعام الدراسي 2021/2022 إذ بلغ عددهم (256) طالباً مقسمين إلى (6 شعب) اذ مثلت عينة البحث بمجموعتين تجريبية متمثلتين بالاسلوب التدريبي والاسلوب المبرمج اختير من طلاب الشعبة (أ) البالغ عددهم (45) طالباً تم استبعاد (5) طلاب لعدم التزامهم بالدوام وبهذا يكون المجموع النهائي للعينة التجريبية (40) طالباً تم توزيعهم على مجموعتين تجريبيتين الأولى المجموعة التجريبية الأولى مجموعة (الأسلوب التدريبي) وعددهم (20) طالباً والمجموعة التجريبية الثانية مجموعة (الأسلوب المبرمج) وعددهم (20) طالباً اما المجموعة الثالثة المجموعة الضابطة فقد تم اختيار (20) طالباً من شعبة (ج) بالطريقة العشوائية، إذ بلغ عدد افراد هذه المجموعة (38) طالباً تم استبعاد (6) منهم لعدم التزامهم بالدوام وكذلك تم استبعاد (12) طالباً وذلك لاختيارهم للتجربة الاستطلاعية وبهذا يكون نسبة عينة البحث (24.43%). وجود فروق معنوية ذات دلالة إحصائية بين الاختبارات القبلية والبعدية بين المجموعات الثالث وصالح الاختبار البعدي، ووجود فروق معنوية ذات دلالة إحصائية بين الاختبارات القبلية والبعدية بين المجموعات الثلاث ولصالح مجموعة أسلوب التعليم المبرمج، وان التعلم باسلوب المبرمج (الالكتروني) وما يتميز به من اتاحة الفرصة للطلاب بإداء واقعي للمهارة وحالة اللعب، فضلاً عن توفير احتياجات ولاهتمامات الطالب التقنية وروح المنافسة كان له تأثير ايجابي في تعلم مهارة الارسال بالتنس للمجموعة التجريبية الثانية، وتفوق المجموعة التجريبية بالتعلم بالأسلوب المبرمج على المجموعة التجريبية بالأسلوب التدريبي والمجموعة الضابطة بالتعلم المتبع في تعلم مهارة الارسال بالتنس كونه أعطى فرصة لممارسة وأداء المهارات وبأسلوب جديد وممتع عبر الالعاب التنافسية الالكترونية. Summary: Search goal to: 1. Identifying the effect of the two training and programmed methods to learn the skill of serving in the tennis game among the research sample. 2. Find out the extent of students' cognitive achievement after applying the two methods. The researcher used the experimental educational method by dividing the sample into three groups with two choices, tribal and post, and the research chose the research community as third-stage students in the College of Physical Education and Sports Sciences, Diyala University for the academic year 2021/2022, as they numbered (256) students divided into (6 people), as represented The research sample consisted of two experimental groups represented by the training method and the programmed method. It was chosen from the (45) students of Division (A), and (5) students were excluded for not being committed to working hours. Thus, the final total of the experimental sample is (40) students who were distributed into two experimental groups, the first experimental group. The (training method) group, numbering (20) students, the second experimental group, the (programmed method) group, numbering (20) students, and the third group, the control group, (20) students from Division (C) were chosen randomly, as the number of members of this group reached ( 38) students were excluded (6) of them for not being committed to working hours, as well as (12) students were excluded for their selection for the exploratory experiment, and thus the proportion of the research sample is (24.43%). There are statistically significant differences between the pre and post tests between the three groups and in favor of the post test. A realistic performance of the skill and state of play, as well as providing the student’s technical needs and interests and the spirit of competition had a positive impact on learning the skill of serving in tennis for the second experimental group, and the experimental group excelled in learning the programmed method over the experimental group in the training method and the control group in learning the tennis serve skill as it gave An opportunity to practice and perform skills in a new and fun way through electronic competitive games. |
URI: | https://pessj.uodiyala.edu.iq/index.php/1 http://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/2930 |
ISSN: | 2074 - 6032 e- 2710 - 5016 |
Appears in Collections: | مجلة علوم الرياضة / journal of sport science |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.