Please use this identifier to cite or link to this item:
http://148.72.244.84/xmlui/handle/xmlui/5644
Title: | أثر منهج الوحدات في تدريس مادة قواعد اللغة العربية باستعمال خريطة المفهوم في تحصيل طالبات المرحلة المتوسطة |
Authors: | م.م إيمان حسن علي اللهيبي |
Keywords: | : الوحدات |
Issue Date: | 2017 |
Series/Report no.: | 21;2 |
Abstract: | يهدف البحث الى معرفة أثر منهج الوحدات في تدريس مادة قواعد اللغة العربية باستعمال خريطة المفهوم في تحصيل طالبات المرحلة المتوسطة . وقد وضعت الباحثة الفرضية الصفرية الآتية :ــ ــ ليس هناك فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى ( 50, 0) بين متوسط تحصيل طالبات اللواتي يدرسن قواعد اللغة العربية بمنهج الوحدات باستعمال خريطة المفهوم ، متوسط تحصيل طالبات اللواتي يدرسن قواعد اللغة العربية بالطريقة التقليدية . واختارت الباحثة ثانوية الزمر للبنات التي تضم اربع شعب للصف الثاني متوسط واختيرت عشوائياً شعبة ( ب ) لتمثل المجموعة التجريبية في حين تمثل شعبة ( أ ) المجموعة الضابطة و بلغت عينة البحث (63) طالبة بواقع (23) طالبة في المجموعة التجريبية و (31) طالبة في المجموعة الضابطة. كوفئ بين طالبات مجموعتــي البحث في المتغيرات الآتيـــة ( العمر الزمني ، درجات نصف السنة في مادة اللغة العربية للعام الدراسي ( 2015 ـــ 2016 م ) و التحصيل الدراسي للإباء و الامهات من أجل قياس تحصيل طالبات مجموعتي البحث في الموضوعات التي درستها الباحثة حيث أعدت الباحثة اختباراً بعيداً تألف من (30) فقرة من الاسئلة الموضوعية و تم التحقيق من صدقه الظاهري و المحتوى بعرضه على مجموعة من الخبراء و المختصين في مجال التربية و طرائق التدريس اللغة العربية . كما تم حساب ثباته بطريقة التجزئة النصفية باستعمال معامل ارتباط بيرسون تم صحح بمعادلة سيرمان بروان فبلغ ( 85, 0) ثم ايجاد معامل الصعوبة و القوة التميزية و فاعلية البدائل لفقرات الاختبار , طبقت التجربة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي ( 2015ــ2016 ) واستغرقت (9) أسابيع . تمت معالجة البيانات إحصائيا باستعمال اختبـــار ( T.Test ) أظهرت النتائج تفوق أفراد المجموعة التجريبية التي درست بمنهج الوحدات باستعمال خريطة المفهوم على اقرانهن في المجموعة الضابطة التي درسن بالطريقة التقليدية بدلالة معنوية موجة في التحصيل . وفي ضوء ذلك توصي الباحثة باستعمال منهج الوحدات باستعمال خريطة المفهوم في تدريس قواعد اللغة العربية و تقترح أجراء دراسات اخرى لمراحل و مواد دراسية للتعرف على اثره في متغيرات اخرى . The Effect of the Units Approach in Teaching Arabic Grammar via the Use of Concept Map on the Achievement of Intermediate School Female Students Assist. Instr. Eman Hasan Ali General Directorate of Education in Diyala Abstract : This paper aims at finding out The Effect of the Units Approach in Teaching Arabic Grammar via the Use of Concept Map on the Achievement of Intermediate School Female Students. The researcher stated the following null hypothesis: There is no statistically significant difference on the level of (0.05) between the achievement average of female intermediate school students who study Arabic grammar according to the units approach via concept map and the achievement average of female students who study Arabic grammar in the traditional method. Furthermore, the researcher selected Al-Zumur High School for Girls which comprises four second intermediate sections. Section B was randomly selected to represent the experimental group, whereas section A represented the control group. The study sample included (63) female students who were divided into (32) female students in the experimental group, and (31) female students in the control group. Additionally, the researcher matched between the female students in both groups in the following variants (age, mid-year scores in Arabic during the academic year 2015-2016, and parents' achievements). In order to measure the achievement of students in both groups in terms of the taught topics, the researcher set a posttest which comprised (30) objective questions items. Then, she verified its face and content validity by exposing it to a group of experts and specialists in the field of education and methods of teaching Arabic. Moreover, the stability of the posttest was measured via adopting the split-half method by delineating Pearson correlation coefficient, next it was corrected via Spearman-Brown Equation to reach (0.85). this was followed by finding the difficulty coefficient, distinguishing power and distractors' efficacy. The experiment was conducted in the second semester of the 2015-2016 academic year, and lasted for (9) weeks. In addition to that, data were statistically processed via the T-Test. Results of the study mirrored the supremacy of experimental group members who were taught according to the units approach via concept map over their peers in the control group who were taught in the traditional approach with a significant reference in the achievement. In the light of the study results, the researcher recommends using the units approach via concept map in teaching Arabic grammar. Furthermore, suggests conducting another study dealing with different study levels and study topics to figure out the effect of this approach on other variants. |
URI: | https://alfatehjournal.udiyala.edu.iq/index.php/jfath http://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/5644 |
ISSN: | 1996-8752 |
Appears in Collections: | مجلة الفتح / The Al-Fateh Journal for Educational and Psychological Research |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.