Please use this identifier to cite or link to this item:
http://148.72.244.84/xmlui/handle/xmlui/7117
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | نضال فاضل عباس | - |
dc.contributor.author | سنان عباس علي | - |
dc.date.accessioned | 2023-10-24T12:32:02Z | - |
dc.date.available | 2023-10-24T12:32:02Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | https://pessj.uodiyala.edu.iq/index.php/1/index | en_US |
dc.identifier.issn | 2074 - 6032 | - |
dc.identifier.issn | e- 2710 - 5016 | - |
dc.identifier.uri | http://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/7117 | - |
dc.description.abstract | الملخص: من خلال إطلاع الباحثتان ومشاهدتهن لدروس التربية البدنية والمقابلات الشخصية مع عدد من التدريسيين في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة، وكونهم ايضاً من أحدى تدريسيات مادة طرائق التدريس في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة إذ استطاع البحث التوصل إلى أساليب جديدة تسعى إلى الرقي في تدريس درس التربية البدنية تتعارض في أسلوبها مع الأساليب التقليدية الشكلية التي يستخدمها اكثر التدريسيين في الكلية . لذا ارتأت الباحثتان التعرف على أثر اسلوب فحص النفس في تعلم مهارة الارسال المواجه من الاعلى بالكرة الطائرة لدى طالبات المرحلة الثانية كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة ديالى للعام الدراسي 2020/2021، وهل الأسلوب التقليدي الشكلي أم أسلوب فحص النفس الذي يعتبر من الأساليب التعليمية المتطورة والجديدة مراعيا الجانب النفسي وذلك من اجل تحقيق مبدأ التعاون من قبل الطالبات في العملية التعليمية واعتماد الأساليب الحديثة في التعلم، حيث أن هذا الأسلوب يعطي للمتعلم محاولة اكتشاف وتعلم المهارة بأجزائها المتعددة من خلال وضع المهارة في ورقة تسمى (ورقة المعايير جدول المهارة) ، أما دور المدرس فهو يتحدد في تعليم الطالبات من خلال وضع أسئلة ضمن ورقة المعايير وتوجيه أسئلة مباشرة بعد الانتهاء من عملية التعليم، واستخدمت الباحثتان المنهج التجريبي لملائمته طبيعة مشكلة البحث، تكون مجتمع البحث من (86) طالبة من طالبات المرحلة الثانية لكلية التربية البدنية وعلوم الرياضة/ جامعة ديالى للعام الدراسي 2020/2021، مقسمين على شعبتين (و، ز) وبواقع (43) طالبة لشعبة (و) و(42) طالبة لشعبة (ز) ، وتم اختيار شعبة (و) عن طريقة القرعة لتمثل المجموعة التجريبية و شعبة (ز) المجموعة الضابطة وتم استبعاد عدد من الطالبات لتحقيق التجانس بين المجموعتين، كذلك الطالبات الاتي تم اجراء التجربة الاستطلاعية عليهن وبهذا اصبح المجموع النهائية لعينة البحث (70) طالبة بواقع (35) طالبة لكل مجموعة. Abstract: By informing the researcher and watching physical education lessons and personal interviews with a number of teachers in the College of Physical Education and Sports Sciences, the research was able to come up with new methods that seek to advance in teaching the physical education lesson that conflict in their style with the traditional formal methods used by most of the teachers in the college. Therefore, the researcher wanted to identify the effect of the method of self-examination in learning the skill of transmitting volleyball among students of the second stage, College of Physical Education and Sports Sciences, Diyala University for the academic year 2020/2021, and is it the traditional formal method or the method of self-examination, which is considered one of the advanced and new educational methods, taking into account the psychological aspect This is in order to achieve the principle of cooperation by the students in the educational process and to adopt modern methods of learning, as this method gives the learner an attempt to discover and learn the skill in its multiple parts by placing the skill in a paper called (the standards paper, the skill table), and the role of the teacher is determined in Teaching the students by putting questions within the standards paper and asking questions directly after the completion of the education process. The researcher used the experimental method to suit the nature of the research problem. The research community consisted of (86) female students from the second stage of the College of Physical Education and Sports Sciences / University of Diyala for the academic year 2020 /2021, divided into two divisions (F, G) with (43) female students for Division (F) and (42) female students for Division (G), and Division (F) was chosen by lottery to represent the group A. For the experimental group and the (g) division of the control group, a number of female students were excluded to achieve homogeneity between the two groups, as well as the female students on whom the exploratory experiment was conducted. Thus, the final total of the research sample became (70) students, with (35) students per group. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | جامعة ديالى/ كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة | en_US |
dc.relation.ispartofseries | 14;50 | - |
dc.subject | اسلوب فحص النفس | en_US |
dc.subject | تعلم | en_US |
dc.subject | الارسال المواجه من الاعلى | en_US |
dc.subject | الكرة الطائرة | en_US |
dc.title | تأثير تمرينات مهارية في تعلم مهارة انواع النيران لطلاب كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | مجلة علوم الرياضة / journal of sport science |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.