Please use this identifier to cite or link to this item:
http://148.72.244.84/xmlui/handle/xmlui/7246
Title: | تأثير اسلوب اعادة البنية المعرفية في تنمية تمايز الذات لدى طالبات المرحلة المتوسطة |
Other Titles: | The Effect of Reconstructing Cognitive Structure Method in Developing Self-Differentiation among Intermediate Female School Students |
Authors: | م.م نجاة علي, صالح أ.د عدنان محمود, عباس |
Keywords: | ,تمايز الذات اسلوب اعادة البنية المعرفية |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | جامعة ديالى / كلية التربية للعلوم الانسانية |
Citation: | https://www.bing.com/ck/a?!&&p=0b6bbd1b9b52087eJmltdHM9MTY5NzUwMDgwMCZpZ3VpZD0xNjc0ODUyNi04NzI2LTZiYTctMzFhNi05NGI3ODZhZDZhYmImaW5zaWQ9NTE3OQ&ptn=3&hsh=3&fclid=16748526-8726-6ba7-31a6-94b786ad6abb&psq=%d9%85%d8%ac%d9%84%d8%a9+%d8%af%d9%8a%d8%a7%d9%84%d9%89+%d9%84%d9%84%d8%a8%d8%ad%d9%88%d8%ab+%d8%a7%d9%84%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%8a%d8%a9&u=a1aHR0cHM6Ly9kamhyLnVvZGl5YWxhLmVkdS5pcS8&ntb=1 |
Series/Report no.: | 1;93 |
Abstract: | استهدف البحث الحالي الى التعرف على تأثير اسلوب اعادة البنية المعرفية في تنمية تمايز الذات لدى طالبات المرحلة المتوسطة , وذلك من خلال التحقق من الفرضيات الصفرية الاتية :- 1. لاتوجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى ( 0.05) بين رتب المجموعة التجريبية في الاختبارين القبلي و البعدي على مقياس تمايز الذات . 2. لاتوجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى ( 0.05) بين رتب المجموعة الضابطة في الاختبارين القبلي و البعدي على مقياس تمايز الذات . 3. لاتوجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى ( 0.05) بين رتب المجموعة التجريبية والضابطة في الاختبار البعدي على مقياس تمايز الذات . استخدم المنهج التجريبي للتحقق من صحة الفرضيات إذ تكونت عينة البحث من ( 20) طالبة في المرحلة المتوسطة من مدرستي ( ام سلمة والممتحنة) تم توزيعهن بطريقة قصدية الى مجموعتين ( تجريبية وضابطة ) استخدم اسلوب اعادة البنية المعرفية مع المجموعة التجريبية ولم تتعرض المجموعة الضابطة الى اي تدخل . استخدم في البحث مقياس تمايز الذات الذي اعده الباحثان معتمدان على نظرية هرمان وتكن ( witkin 1974) وقد تكون المقياس من (34) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات وقد تم استخراج الصدق بعدة طرق وكذلك الثبات بطريقتي اعادة الاختبار والفاكرونباخ وقد بلغ معامل الثبات على التتالي 0.84 و 0.80. وقد قام الباحثان ببناء برنامج ارشادي على وفق نظرية ميكينبوم لغرض تنمية تمايز الذات لدى الطالبات وقد بلغ عدد الجلسات (13) جلسة مدة كل منها ( 45) دقيقة ولغرض التأكد من صلاحية البرنامج تم عرضه على مجموعة من الخبراء المتخصصين في مجال الارشاد النفسي فأكدوا صلاحيته في تنمية تمايز الذات The current research aimed to identify “The Effect of Reconstructing Cognitive Structure Method in Developing Self-Differentiation among Intermediate Female School Students“by verifying the following zero hypotheses: 1. There are no statistical significant differences at the level of significance (0.05) between the experimental group levels in the pre-test and post-tests on the scale of self-differentiation. 2. There are no statistical significance differences at the level of significance (0.05) between the ranks of the control group in the pre-test and post-tests on the scale of self - differentiation. 3. There are no statistical significant differences at the level of significance (0.05) between the experimental group and control in the post-test on the scale of self-differentiation. The experimental method was used to verify the validity of the hypotheses. The sample consisted of (20) Intermediate female school students from (Umm Salamah and Al Mumtahina) schools who were deliberately distributed to two groups (experimental and control). The method of reconstructing cognitive structure was used with the experimental group. The experimental group did not face any interference. In the research, the self-differentiation measurement was prepared by the researchers based on the theory of Hermann Witkin (Witkin, 1974). The measurement was formed of (34 items) divided into three fields. Validity has been obtained in several ways, as well as the stability of the test methods by means Re-test,Alpha Cronbach and stability factor was (0.08 and 0.84) respectively. The researchers have built a guidance program according to Meikenbaum Theory for the purpose of developing self-differentiation among female students. The number of sessions were (13 sessions) for each session (45 minutes) and for the purpose of validation of the program it was presented to a group of experts in the field of psychological guidance and they approved its validity in, Developing self-differentiation. The results showed: |
URI: | http://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/7246 |
ISSN: | p ISSN: 2663-7405 |
Appears in Collections: | مجلة ديالى للبحوث الأنسانية / Diyala Journal for Human Researches |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.