Please use this identifier to cite or link to this item:
http://148.72.244.84/xmlui/handle/xmlui/7392
Title: | وهم التفوق لدى طلبة الجامعة |
Other Titles: | They are superior to university students |
Authors: | الاء هاشم محمد, لطيف أ.م.د نور جبار, علي |
Keywords: | , طلبة الجامعة وهم التفوق |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | جامعة ديالى / كلية التربية للعلوم الانسانية |
Citation: | https://www.bing.com/ck/a?!&&p=0b6bbd1b9b52087eJmltdHM9MTY5NzUwMDgwMCZpZ3VpZD0xNjc0ODUyNi04NzI2LTZiYTctMzFhNi05NGI3ODZhZDZhYmImaW5zaWQ9NTE3OQ&ptn=3&hsh=3&fclid=16748526-8726-6ba7-31a6-94b786ad6abb&psq=%d9%85%d8%ac%d9%84%d8%a9+%d8%af%d9%8a%d8%a7%d9%84%d9%89+%d9%84%d9%84%d8%a8%d8%ad%d9%88%d8%ab+%d8%a7%d9%84%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%8a%d8%a9&u=a1aHR0cHM6Ly9kamhyLnVvZGl5YWxhLmVkdS5pcS8&ntb=1 |
Series/Report no.: | 1;93 |
Abstract: | يهدف البحث الحالي التعرف الى :ــــ وهم التفوق لدى طلبة الجامعة, وقد اتبعت الباحثة المنهج الوصفي وبلغت عينة الدراسة (400) من طلبة الجامعة المستنصرية , الدراسة الصباحية , تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية وباسلوب التوزيع المتساوي , من المجتمع الاصلي للبحث الحالي ,وقد قامت الباحثة ببناء مقياس وهم التفوق اعتمادا على نظرية التعزيز الذاتي ل اليك (Alicke , 1995) . وقد تم التحقق من الخصائص السايكومترية للمقياس من صدق (الظاهري ,وصدق البناء) والثبات بأستعمال أعادة الاختبار والاتساق الداخلي الفاكرونباخ ولاستخراج نتائج البحث أستعملت الباحثة تحليل التباين للقياسات المتكررة , وتوصل البحث الى انه لايوجد وهم تفوق لدى عينة البحث الحالي وفي ضوء نتائج البحث قدمت عدد من التوصيات والمقترحات . مشكلة البحث: ان التحيز للذات اثناء التقييم يضع الطلبة تحت تاثير "تحسين الذات" والذي يجعلهم يشعرون بانهم افضل من الأخرين وبالتالي يصفون انفسهم بالصفات الايجابية و الجيدة و ينظرون الى انفسهم على انهم اكثر استحقاقا واكثر ذكاءا واكثر عدلا واكثر اخلاقا من الاخرين مما له من تاثير مضرا للذات لأنه يقلل من استعداد الطلبة للتعاون ويخلق مسافة بينهم وبين الاخرين ويودي الى التعصب , ويحد من رغبتهم في التغيير وتطوير انفسهم للافضل ويوثر على علاقاتهم الاجتماعية وعلى توافقهم مع الاخرين 2017:8), McKay Tap pin&). ويؤثر وهم التفوق على طلبه الجامعة وعلى دافعيتهم للتعلم لأنه يجعل الطلبه يشعرون بعدم حاجتهم للمعرفة "ليس الأمر لانهم لا يريدون التعلم" بل لاعتقادهم بعدم حاجتهم إلى تعلم شيء جديد"وهذا له تاثيرا كبيرا على شخصيه الطالب الجامعي ودافعيته و انجازه وتقدمه العلمي (Frederic & Miller2009:64) وعليه تتبلور مشكلة البحث بالسؤال الاتي : The current research aims to identify: The illusion of superiority among university students, and the researcher followed the descriptive approach, and the study sample reached (400) students of Al-Mustansiriya University, the morning study, they were chosen by stratified random method and by the method of equal distribution, from the original community of the current research, and the researcher has done Building an illusion of superiority scale based on Aleke's self-reinforcement theory (Alicke, 1995). The psychometric properties of the scale have been verified from the (apparent, construction validity) and stability using re-testing and internal consistency Facronbach. Recommendations and suggestions. Research problem: Self-bias during assessment puts students under the influence of "self-improvement", which makes them feel better than others and thus describe themselves with positive and good qualities and see themselves as more deserving, more intelligent, more just and more moral than others, which has an impact Self-harmful because it reduces students’ willingness to cooperate, creates a distance between them and others, leads to intolerance, limits their desire for change and develops themselves for the better, and affects their social relationships and their compatibility with others (2017:8) (McKay Tap pin &). The illusion of superiority affects university students and their motivation to learn because it makes students feel that they do not need to know “it is not because they do not want to learn,” but rather because they think they do not need to learn something new “and this has a great impact on the university student’s personality, motivation, achievement and scientific progress (Frederic & Miller 2009). :64) Accordingly, the research problem is crystallized in the following question: |
URI: | http://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/7392 |
ISSN: | p ISSN: 2663-7405 |
Appears in Collections: | مجلة ديالى للبحوث الأنسانية / Diyala Journal for Human Researches |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.