Please use this identifier to cite or link to this item: http://148.72.244.84/xmlui/handle/xmlui/7522
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorأ.م.د. فرات امين مجيد-
dc.date.accessioned2023-10-26T16:10:14Z-
dc.date.available2023-10-26T16:10:14Z-
dc.date.issued2023-01-
dc.identifier.citationblob:https://childcenter.uodiyala.edu.iq/442f9d5f-2813-4f67-ad4a-1456c046e944en_US
dc.identifier.issn1998- 6424-
dc.identifier.urihttp://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/7522-
dc.descriptionIn her analysis of totalitarian regimes, Hanna Arendt sees that violence is fundamentally incompatible with politics, and even excludes it completely. Violence is linked to actions that are not political in their depth: deception, control or social subordination, ideological anesthesia. In her book on violence, she goes on to say: "Power and violence contradict: when one of them rules absolutely, the other is absent. Violence appears" when power is threatened. But if he is left as he is, the matter will end with the disappearance of the authority.” Violence is only one of the paths that the authority resorts to, and when it does this, it tries to justify it. Right political actions do not need justification, but violence often requires justification. Hanna says Arendt: "Violence cannot descend from its opposite, which is power, and that, in order to understand violence for what it is, we must examine its roots and nature." In Arendt's view, violence often expresses feelings not necessarily associated with politics: the fear of death and annihilation, and the search for immortality through group continuity. Violence against authority appears in the absence of freedom. Freedom means "the ability to act" or "the ability to influence." Modern democracies have mainly a bureaucratic character, and therefore they tend to reduce the space for freedom, but rather seek to make it useless, effective and meaningless, especially since the bureaucracy appears to be an “authority without a political identity.” The intellectuals in the East seek and demand freedom, while the intellectuals in the West see that their freedom has no meaning, and this is what led in the end to acts of violence. The modern thinkers who glorified violence started from myths and political illusions, and considered that violence may be creative and saving the group, as is the case with Georges Sorel, or it is a stimulant to life, as is the case with Frantz Fanon.en_US
dc.description.abstractترى حنا أرنت عند تحليلها للنظم الشمولية أن العنف يتعارض جوهريا مع السياسة بل يقصيها ويغيبها تماما. إن العنف يرتبط بأفعال غير سياسية في عمقها: التحايل الضبط أو التطويع الاجتماعي, التخدير الإيديولوجي. فتذهب في كتابها في العنف إلى القول: "إن السلطة والعنف يتعارضان: فحين يحكم أحدهما حكما مطلقا يكون الآخر غائبا. ويظهر العنف "لما تكون السلطة مهددة. لكنه إن ترك على سجيته سينتهي الأمر باختفاء السلطة". إن العنف لا يمثل إلا مسلكا من المسالك التي تلجأ إليها السلطة, وهي لما تقوم بذلك تحاول تبريره. إن الأفعال السياسية الحق لا تحتاج إلى تبرير، أما العنف فيوجب في أغلب الأحيان التبرير. وتقول حنا أ ا رندت: "لا يمكن للعنف أن ينحدر من نقيضه الذي هو السلطة, وأنه يتعين علينا, لكي نفهم العنف على حقيقته أن نتفحص جذوره وطبيعته". وترى أرنت أن العنف يعبر في كثير من الأحيان عن مشاعر لا ترتبط بالضرورة بالسياسة: كالخوف من الموت والفناء, والبحث عن الخلود عن طريق استم ا ررية الجماعة. ويظهر العنف المضاد للسلطة عند غياب الحرية. فالحرية تعني "القدرة على الفعل" أو "القدرة على التأثير". إن الديمق ا رطيات الحديثة لها طابع بيروق ا رطي بشكل رئيسي وبالتالي فهي تجنح إلى التقليص من فضاء الحرية, بل تسعى إلى جعلها بدون جدوى وفعالية وبدون معنى, سيما وأن البيروق ا رطية تبدو وكأنها "سلطة بدون هوية سياسية". إن المثقفين في الشرق ينشدون الحرية ويطالبون بها, أما المثقفون في الغرب فيرون أن حريتهم ليست لها معنى, وهذا ما أفضى في النهاية إلى أعمال العنف. إن المفكرين المحدثين الذين مجدوا العنف إنما انطلقوا من أساطير وأوهام سياسية, فاعتبروا أن العنف قد يكون خلاقا ومنقذا للجماعة كما هو الشأن عند جورج سوريل أو أنه باعثا على الحياة كما هو الشأن عند ف ا رنز فانون.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ديالى - مركز أبحاث الطفولة والأمومةen_US
dc.relation.ispartofseries14;-
dc.subjectالمرأة - الحداثة - حنا اردنتen_US
dc.titleالمرأة في فلسفة ما بعد الحداثة حنه ارنت انموذجاًen_US
dc.title.alternativeWomen in postmodern philosophy, Hannah Arendt as a modelen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:الكتاب السنوي لمركز ابحاث الطفولة والامومة/ Yearbook of the Childhood and Maternal Research Center

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
الكتاب السنوي المجلد الرابع عشر-70-91.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.